top of page
  • רונית ברק | סטודיו רונית

גורמים המשפיעים על ההדפסה

עודכן: 16 במאי 2020


עיצוב גרפי ודפוס
גורמים המשפיעים על ההדפסה

גם את הבלוג הזה אני אתחיל באמירה שלפני תחילת תהליך העיצוב חשוב להגיע להגדרות הנכונות והן אלו שינחו אותי כמעצבת בהמשך הדרך. הפעם אני רוצה לדבר על ההגדרות שיקבעו את הפורמט עליו יודפס העיצוב בסופו של דבר ושישפיע על העיצוב עצמו. כאשר אני נגשת לעבודת העיצוב יש מספר דברים שיכתיבו וישפיעו על התהליך ועל התוצאה הסופית חלקם טכניים וחלקם יושפעו מהגדרות המוצר, התדמית... והתקציב. עוד לפני התחלת תהליך העיצוב צריך לקבוע את גודל ה״מוצר״ הסופי, את שיטת ההדפסה וללמוד מה המגבלות.


שיטות דפוס דפוס אופסט - שיטת הדפסה המתבצעת ע״י הפקת פלטות עליהן מוקרנת הגרפיקה ובעזרתן מתבצע תהליך ההדפסה. קיימים 4 צבעי בסיס המרכיבים את כל הצבעים ולכן יופקו עד 4 פלטות למעט מקרים בהם יעשה שימוש בצבעים מיוחדים שעורבבו והוכנו מראש. גודל הפלטות המקסימלי הוא גיליון - 100x70 ס"מ. עלות ההדפסה תקבע בין השאר מכמות הפעמים שהגרפיקה תכנס לכל גליון, דבר שישפיע על כמות הנייר ומכאן ההשפעה על המחיר. דפוס דיגיטלי - הדפסה המתבצעת בדומה להדפסה ביתית, קובץ הנשלח ישירות מהמחשב למדפסת. בדפוס דיגיטלי גודל הנייר משתנה בהתאם לסוג המדפסת.

גודל ניירות - גיליון - 100x70 ס"ס - חצי גיליון - 70x50 ס"ס - רבע גיליון - 50x35 ס"מ - 42x29.7 - a3 ס"מ - 29.7x21 - a4 ס"מ - 21x15 - a5 ס"מ

מוצרים גרפיים והגדלים שלהם: - כרטיס ביקור: 9x5 ס"מ - נייר מכתבים: a4 - פלייר: a4 או a5 - גלויה: 10x15 ס"מ - פוסטר: a3 , רבע גיליון, חצי גיליון וגיליון. - מודעות לעיתון: גודל המודעות יקבע בהתאם לגודל העיתון ובהתאם לעיצוב הגריד שלו. - פולדר: לכל בית דפוס יש שטנץ/פריסה קבועים בהתאם לגודל הנייר שאמור להכנס אליו. ניתן להחליט לעצב קו חיתוך באופן עצמאי אז יש להתחשב בגודל הנייר ולהתייעץ עם בית הדפוס.

על מנת לקבוע את גודל העבודה יש להגדיר מרא את הצרכים שלה. גורמים כלליים שיש לקחת בחשבון בפרטי עיצוב שונים:

תקציב - העלות של עבודה גרפית היא שילוב בין עלות העיצוב לעלות ההדפסה. עלות העיצוב תקבע בהתאם ל"מוצר" אותו מעצבים - גודל, כמות הדפים והעמודים, והאם יש צורך בהכנת שטנץ מיוחד להדפסה (סכין חיתוך המותאם לצורה מסויימת), עבודה על תמונות.... עלויות הדפוס יושפעו ממספר גורמים: גודל הנייר, עובי וסוג הנייר, כמות ההדפסות, מספר העמודים, האם ההדפסה מתבצעת על צד אחד של הנייר או שני צדדיו, האם יש צורך בקיפול (קיפול מייקר מאוד את עלות ההדפסה), האם יש צורך ביצירת שטנץ - חיתוך מיוחד עבור העבודה. קיימים גורמים נוספים כמו לכה, הבלטה, צבעים מיוחדים...

חשוב לדעת ולהגדיר לפני תחילת העבודה - מה התקציב הנתון לעבודה. האם ה״מוצר״ הגרפי אמור להשמר לזמן רב או האם זה מוצר שמפרסם מבצע חד פעמי. - להגדיר את כמות המידע - כמות הטקסטים והתמונות שירכיבו את העבודה יקבעו את גודל וכמו הדפים שיודפסו. חשוב לקחת בחשבון שמידע רב מידי על שטח נתון עשוי לגרום לעומס רב על העין ולחוסר יכולת / רצון לקרוא, או גודל טקסט ותמונות קטנים מידי שיקשו על הקריאות והנראות.

כרטיסי ביקור רוב כרטיסי הביקור מודפסים באותו הגודל, אך לעיתים ישנה בחירה אם מתוך רצון לבלוט ואם מתוך רצון לחזק ״אמירה״ או שפה גרפית קיימת לעצב כרטיס ביקור עגול, או כרטיס בחיתוך מיוחד ובגדלים שונים. חשוב לזכור שרוב האנשים ששומרים כרטיסי ביקור יעשו זאת בתוך קופסאות או אלבומים המותאמים לכרטיס ביקור בגודל סטנדרטי לכן חשוב לתת את הדעת האם נכון שיצירתיות העיצוב תבוא על חשבון אפשרות שמירת הכרטיס.

פליירים ודפי מידע מודפסים - אחד הדברים שחשוב להגדיר מראש הוא המקום בו יחולקו הפליירים. האם הם יחולקו בתיבות הדואר, ימסרו ביד בעמדות חלוקה, יונחו על שולחן באירוע, יצורפו למוצר.... כל אחד מהמצבים ישפיע על גודל עיצוב הפלייר. פלייר שיחולק בתיבות הדואר לא יודפס בגודל a4 מאחר ורוב תיבות הדואר קטנות יותר, אלא אם נעשתה בחירה לקפל אותו. דפי מידע המצורפים לאריזה צריכים להיות מעוצבים בהתחשבות בגודל האריזה. חשוב לקחת בחשבון האם מדובר במידע טכני בלבד או בדף.

קטלוגים -אחד הדברים שחשוב לתת עליהם את הדעת לפני תחילת העיצוב, האם הקטלוג מיועד להיות מונח במקום אחד כמו חנות, או שהוא מחולק ללקוח, האם הוא נשלח בדואר או ניתן ביד. לכל אחד מהמצבים תהיה השפעה על גודל העיצוב. קטלוג שמונח בחנות יכול להיות מודפס בגודל ובכמות דפים שלא יוכל להיות קטלוג שלקוח אמור לאסוף מהחנות ולצאת איתו לדרך. קטלוג שנשאר בחנות יכול להיות מעוצב בגדלים גדולים להבדיל מקטלוג אותו הלקוח לוקח איתו לדרך.

מעטפות - רוב המעאפות הן באחד מהגדלים הבאים: 23x11 ס"מ, a4 או a3 - כשהבחירה היא באתאם לגודל הנייר או ה״מוצר״ השיווקי שאמור להשלח בהן.

לסיכום חשוב להחליט לפני תחילת העבודה האם היא מיועדת למטרה חד פעמית או תשמש שוב ותשמר, צריך להגדיר איפה היא עתידה להמסר... המגבלות הטכניות והתקציביות ישפיעו על ה״מוצר״ הסופי. דיוק של ההגדרות לפני תחילת תהליך העיצוב נותן למעצב כלים להמליץ ללקוח על הדבר הנכון והמדוייק לו ביותר.

מוזמנים לפנות אלי להתייעצות ראשונית ללא עלות וללא התחייבות דרך טופס ״צור קשר״ של האתר באמצעות המייל: ronitbrk@gmail.com או בטלפון: 054-2400388


66 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page